SupportDHC (2023-2026)

SupportDHC projektas – parama greitam žemos kokybės atsinaujinančios energijos ir atliekinės šilumos technologijų diegimui Europoje (angl. Supporting a fast implementation of low-grade renewable energy or waste heat for district heating and cooling).

Per ateinančius tris dešimtmečius CŠT sektoriaus pertvarka siekiant iki 2050 m. sukurti ŠESD neutralią Europą bus ypatingas iššūkis ne tik CŠT rinkos dalyviams bet visoms susijusioms suinteresuotosioms šalims, kaip pavyzdžiui, šiame procese dalyvaujančioms valdžios institucijoms, savivaldybėms ir kt.

Pagrindiniai iššūkiai:

1.     Būtinosios investicijos ir jų diegimo mastai į CŠT infrastruktūrą yra milžiniški.

2.     Naujas „efektyvios CŠT sistemos“ apibrėžimas, pateiktas atnaujintoje Energijos vartojimo efektyvumo direktyvos (EVE direktyva) 24 str., numato aiškų veiksmų planą iki 2050 m. Tam prireiks CŠT operatorių holistinio planavimo, transformuojant CŠT sistemas ir siekiant žaliojo kurso tikslų pagal direktyvos nuostatas.

3.     Technologijos, tokios kaip žemos kokybės atsinaujinanti energija ir atliekinė šiluma, daugeliui Europos šalių CŠT operatorių yra naujovė, todėl techninės paramos poreikis daugeliui CŠT sistemų transformacijos ir investicijų planavimo procesuose yra būtinas.

Bendras projekto SupportDHC tikslas yra spręsti šiuos iššūkius, remiant Europos miestų CŠT įmones “žaliosios” pertvarkos procese.

Projekte numatoma aukštų temperatūrų CŠT sistemas eksploatuojančioms įmonėms suteikti reikiamą techninę pagalbą, rengiant investicinius planus, kuriuos įgyvendinus sistema atitiktų „efektyvios CŠT sistemos“ kriterijus. Investiciniai planai turės apimti esamų potencialių AEI ir atliekinės šilumos šaltinių identifikavimą, išankstines galimybių studijas, investicijų nustatymą. 

Ši veikla bus įgyvendinta 11 pirmaujančių CŠT operatorių (angl. frontrunner cases), veikiančių šešiose Europos šalyse: Austrijoje, Vokietijoje, Italijoje, Lietuvoje (Kauno ir Alytaus miestuose), Lenkijoje ir Ukrainoje. Projekto konsorciumas teiks konkrečias paslaugas šiems CŠT tiekėjams, konsultuojant techniniais, finansiniais ar organizaciniais klausimais.  

Tokios pačios veiklos tik be detalesnių skaičiavimų, vertinimų numatomos ir kitiems vėlesniame etape atrinktiems 27 CŠT operatoriams (angl. follower cases). Įgyta patirtis toliau bus skleidžiama kitoms ES šalių CŠT rinkoms, perimant tipinius sprendimus (angl. replication cases), skatinant investicijas kitose 100 įvairaus dydžio CŠT sistemose.  

Siekiami rezultatai:

  • padėti greitam žemos kokybės atsinaujinančių išteklių ir atliekinės šilumos diegimui 38 Europos miestų CŠT sistemose, parengiant investicinius planus 11 „pirmaujančių” atvejų ir 27 „sekėjų” atvejų. Projektu siekiama išplėsti paramą tiražuojant projektus daugiau nei 100 CŠT įmonių.
  • parodyti techninį ir ekonominį transformacijos aukštos temperatūros CŠT tinklams pagrįstumą ir pritaikomumą. Tai lems didėjantį CŠT bendrovių, pakeisiančių savo sistemas pagal EVE direktyvos reikalavimus,  skaičių.
  • teikti atitinkamą paramą daugiau nei 50 (576) mln. EUR investicijoms , sutaupant 73 (848) GWh/metus pirminės energijos , 37 (530) GWh/metus AEI ir 29 (251) GWh/metus atliekinės šilumos ir sumažinant 16 500 (210 000) t CO2 metinių išmetimų kiekio. Švelninami klimato kaitos padariniai, sumažės priklausomybė nuo iškastinio kuro ir didės teigiamas poveikis visuomenės gerovei, pvz., darbo vietų kūrimas ir energetinio nepritekliaus mažinimas.
  • Integruojant žemos kokybės atsinaujinančių išteklių ir atliekinės šilumos šaltinius į CŠT sistemas, ženkliai sumažės teršalų (pvz., kietąsias daleles) emisijos. Dėl to gerės oro kokybė, o kartu ir aplinkos sveikatos sąlygos, ypač didmiesčiuose.
  • Sumažinti Europos CŠT sistemų priklausomybę nuo gamtinių dujų, sutaupant 67 (771) GWh/metus galutinės energijos.
  • 408 (1 088) CŠT bendrovių  ir kitų rinkos suinteresuotųjų šalių atstovų kompetencijų ir įgūdžių didinimas, siekiant įgyvendinti investicijas, būtinas žemos kokybės AEI integravimui į aukštų temperatūrų  CŠT tinklus .
  •  patobulinti CŠT reguliavimo sistemą, leidžiančią įvykdyti EVE direktyvos kriterijus 6 šalyse, iš viso 23 (155) miestų administracijos arba vietos ir regionų valdžios institucijų, atsižvelgsiančių į projekto rezultatus. Kas lems vietos politikos, teisės aktų priėmimo pokyčius, palengvinsiančius CŠT transformavimo priemonių įgyvendinimą.
  • skatinti inovacijų diegimą taikant naujas technologijas, procesus ir metodus, pasiteisinusius 11 miestų, 43 (78) atvejai.
  • konkrečiai remti CŠT sektorių Ukrainoje , kurį labai paveikė Rusijos karas (vienas iš „frontrunner case“)
  • Bendradarbiavimas ir projekto veiklos ir rezultatų sklaida, pasiekiant ir skatinant pokyčius daugiau nei  3 000 suinteresuotųjų organizacijų.

Partneriai :

11 projekto partnerių iš 9 šalių yra:

Šis projektas (sutarties Nr. 101119914) iš dalies finansuojamas Europos Sąjungos LIFE programos lėšomis.

Atsakomybės apribojimas: SUPPORT DHC bendrai finansuoja Europos Sąjunga. Tačiau išreikštos nuomonės ir nuomonės yra tik autoriaus (-ių) ir nebūtinai atspindi Europos Sąjungos ar CINEA nuomonę. Nei Europos Sąjunga, nei pagalbą suteikusi institucija negali būti už juos atsakinga.

Daugiau informacijos apie projektą: https://www.euroheat.org/dhc/eu-projects/supportdhc