Slapukais vadinami informacijos elementai, perkeliami iš interneto svetainės į jūsų kompiuterio standųjį diską. Tai nedideli informacijos failai, kurie leidžia interneto svetainėms išsaugoti ir vėl pasiekti informaciją apie naudotojo naršymo įpročius. Slapukus naudoja dauguma interneto svetainių, nes jie yra viena iš daugybės priemonių, kurios padeda pritaikyti interneto turinį prie naudotojų poreikių. Slapukai leidžia interneto svetainėms teikti prie naudotojų poreikių pritaikytas paslaugas (pavyzdžiui, įsimenant prisijungimo duomenis, išlaikant pirkinius pirkinių krepšelyje arba rodant tik konkretų naudotoją dominantį turinį).
„Baudos ir netesybos – ar visada teisūs nepriklausomi elektros energijos tiekėjai?“
LR Seimo Ekonomikos komiteto pranešimas žiniasklaidai, 2024 m. vasario 21 d.
Šiandien Seimo Ekonomikos komitetas apsvarstė parlamentinės kontrolės klausimą dėl Elektros energetikos įstatymo nuostatų taikymo problemų, susijusių su kai kurių nepriklausomų elektros energijos tiekėjų taikomais mokesčiais ir netesybomis vartotojams, nusprendusiems pasinaudoti Elektros energetikos įstatymo 47 straipsnio suteikiama teise buitiniams vartotojams, taip pat labai mažoms ir mažoms įmonėms vienašališkai neatlygintinai nutraukti elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartį ir neatlygintinai pakeisti nepriklausomą tiekėją.
„Politikų darbas – ne vien priimti įstatymus, tačiau svarbiausia – nedelsti ir laiku priimti reikiamus sprendimus kilusioms problemos spręsti“, – pabrėžė Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius. Jis pažymėjo, kad vykdant parlamentinę kontrolę buvo konsultuojamasi su Energetikos ministerija, Valstybine energetikos reguliavimo taryba, o atsižvelgiant į tai, kad aptariama vartotojų teisė universaliai taikoma Europos Sąjungos lygiu, taip pat buvo konsultuojamasi ir su Europos Komisijos Energetikos generalinio direktorato atstovais.
K. Starkevičius sakė, kad Ekonomikos komitetas skiria ypač didelį dėmesį, jog būtų užtikrintas sklandus elektros rinkos liberalizavimo procesas: „svarbu, kad teisinis reguliavimas leistų įvertinti liberalizuotos elektros energijos rinkos naudą galutiniams elektros energijos vartotojams“. Jis priminė, kad dar 2023 m. pavasarį Komitetas laiku sureagavo į iškilusias problemas tarp elektros tiekėjų ir vartotojų ir, vienbalsiai pritarus visiems Komiteto nariams, buvo inicijuoti ir Seime priimti Elektros energetikos įstatymo atitinkamų nuostatų pakeitimai (įstatymas Nr. XIV-1914), papildomai numatantys įpareigojimą nepriklausomam tiekėjui mažinant elektros energijos kainas nediskriminuoti vartotojų. Be to, siekiant teisiniu reglamentavimu apsaugoti buitinius vartotojus, labai mažas įmones ir mažas įmones, buvo nustatyta, kad draudžiama jiems numatyti ir taikyti sutarties nutraukimo, tiekėjo keitimo mokesčius ir netesybas.
Posėdyje Ekonomikos komitetas, tęsdamas parlamentinę kontrolę dėl Elektros energetikos įstatymo 47 str. nuostatų taikymo problemų, išklausė Energetikos ministerijos bei Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos informaciją.
Energetikos ministerija informavo, kad, įgyvendindama minėtą Ekonomikos komiteto protokolinį pavedimą,Energetikos ministerija pakeitė Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisykles, taip pat Buitinių vartotojų su tiekėjais sudaromų elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutarčių standartinių sąlygų aprašą. Šiuose dokumentuose įtvirtinta, kad sutartyse, sudaromose su buitiniais vartotojais, labai mažomis ir mažomis įmonėmis, draudžiama numatyti tiekėjo keitimo mokesčius ir (ar) netesybas (įskaitant vartotojui suteiktų nuolaidų ir (ar) kitų vartotojui suteiktų naudų, susijusių su elektros energijos tiekimo paslauga, grąžinimą). Siekiant teisinio aiškumo, patikslintos nuostatos dėl sutarčių sudarymo su labai mažomis ir mažomis įmonėmis, įtvirtinant, kad šių įmonių statusas nustatomas sutarties su nepriklausomu tiekėju sudarymo metu, įmonei užpildžius jos statusą įrodančią deklaraciją.
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba informavo, kad, apibendrinant teisinį reglamentavimą ir kompleksiškai vertinant Civilinio kodekso nuostatas bei Elektros energetikos įstatymo 47 straipsnio 3 dalies nuostatų taikymą, spręs dėl tolimesnės ginčų tarp buitinių vartotojų ir labai mažų įmonių ir mažų įmonių bei elektros tiekėjų nagrinėjimo praktikos pokyčių.
Išklausęs posėdžio dalyvių pasisakymus Ekonomikos komiteto pirmininkas K. Starkevičius pabrėžė, kad parlamentinė kontrolė bus tęsiama ir sprendimai priimami tolesniuose komiteto posėdžiuose.
Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkas Kazys StarkevičiusTel. (8 5) 209 6401 El. p. kazys.starkevicius@lrs.lt www.lrs.lt
Kitos naujienos
Netrukus centralizuotai šiluma aprūpinamus vartotojus pasieks šildymo sąskaitos už neįprastai švelnų šių metų sausį. Verta giliau panagrinėti – kas didina, o kas mažina sąskaitų dydį.
Lietuvoje centralizuotai tiekiamos šilumos energijos vidutinė kaina vasarį siekia 8,02 ct/kWh ir yra 0,9 proc. didesnė nei sausį, kai buvo 7,95 ct/kWh. Kainų didėjimą lėmė kuro, naudojamo šilumos gamybai, brangimas. Lyginant šalies regionus, didžiausios ir mažiausios šilumos energijos tiekimo kainos skiriasi 2,4 karto. Biokuro kaina sausio viduryje buvo didžiausia šį šildymo sezoną, bet nuo to laiko mažėjo dvi savaites iš eilės.
Lietuva, Latvija ir Estija šį savaitgalį atsijungs nuo posovietinio energetikos žiedo ir sinchronizuosis su kontinentinės Europos tinklais.
Europos Komisija paskelbė apie skirtą finansavimą tarpvalstybiniams energetikos infrastruktūros projektams iš Europos infrastruktūros tinklų priemonės. Tarp finansavimą gavusių projektų – 6,8 mln. Eur dotacija Šiaurės–Baltijos vandenilio koridoriui ir daugiau kaip 3 mln. Eur – CCS Baltijos šalių konsorciumo projektui.